veelgestelde vragen
Hieronder vindt u het antwoord op enkele veel voorkomende vragen.
Staat uw vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord.
Wanneer kan ik bij Rozendal Dorrestein terecht, pas ik bij u?
- Ondernemer bent en u hebt 1 tot circa 40 werknemers in dienst;
- ZZP'er bent;
-
Vragen hebt of advies wenst op het gebied van:
- Rechtsvorm;
- Start onderneming;
- Een echtscheiding;
- Aan- of verkoop eigen woning;
- Overlijden en fiscale aangiften;
- Schenken en fiscale planning;
- Ontslag;
- Overige fiscale aangelegenheden.
Ik en mijn onderneming verkeren 'in slecht weer', zijn er mogelijkheden voor mij hieruit te komen?
Dat hangt af van uw specifieke situatie.
Uw onderneming (BV) lijdt verlies
- Ingeval sprake is van structureel verlies dan zou uw salaris mogelijk kunnen worden verlaagd, hierdoor zouden uw bedrijfslasten (sterk) kunnen worden verminderd;
-
Ingeval u een vordering op uw BV hebt dan kan deze vordering mogelijk worden afgewaardeerd;
-
Middels verliesverrekening kan de liquiditeitspositie van uw onderneming worden verbeterd;
-
De belastingdienst heeft uitstelregelingen ten aanzien van het betalen van (omzet)belasting verruimd, maak optimaal van de mogelijkheden gebruik;
-
Etc.
Wij kunnen u vanuit onze expertise uitstekend van dienst zijn. Neem daarom tijdig contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak: 033-4618266.
Is het verstandig de rechtsvorm van mijn onderneming te veranderen?
Mogelijk, dat hangt af van uiteenlopende factoren, bijvoorbeeld:
- u wilt uw prive vermogen buiten de risicosfeer van uw onderneming houden;
- u hebt een hoge winst en betaalt hierdoor teveel inkomstenbelasting;
- u hebt een IB onderneming en u verwacht de komende jaren lagere resultaten;
- u wilt op (korte) termijn uw bedrijf overdragen of verkopen;
- etc.
Wij kunnen u prima adviseren over de (on)mogelijkheden. Stuurt u ons een e-mail info@rozendaldorrestein.nl of neem contact met ons op voor een afspraak (033-4618266).
Ik heb een geschil met de Belastingdienst, kunt u mij helpen?
Mogelijk, wij hebben ruime ervaring op fiscaal gebied en treden regelmatig in overleg met de Belastingdienst.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak (mail naar info@rozendaldorrestein.nl of bel 033-4618266).
Ik heb op dit moment 1 BV, is het verstandig een holding structuur op te zetten?
Een veel gegeven antwoord op deze vraag luidt: "U kunt beter kiezen voor een holdingstructuur, want 1 BV is geen BV..."
Toch hoeft u niet per definitie een extra vennootschap op te richten. Wij kunnen via een korte inventarisatie bepalen wat het best bij u past.
Indien na inventarisatie inderdaad blijkt dat een keuze voor een holdingstructuur voordelig is, dan dient de structuur bij voorkeur te worden gerealiseerd zonder dat u onnodig belasting betaalt. Dat kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd worden middels een aandelenruil of aandelenfusie. Wij kunnen dit van begin tot het eind voor u begeleiden.
Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar info@rozendaldorrestein.nl of bel naar 033-4618266.
Mogelijk, wij kunnen voor u het voordeel inzichtelijk maken. Inmiddels hebben wij voor een aantal clienten een oprichting in gang gezet. Enige informatie (bron: www.rijksoverheid.nl):
Voordelen van een besloten vennootschap
Een besloten vennootschap oprichten betekende tot voor kort: fikse kosten en weinig flexibiliteit. Sinds 1 oktober 2012 is dat anders. Door het bv-recht eenvoudiger en flexibeler te maken, is de rechtsvorm van de besloten vennootschap een stuk aantrekkelijker voor (startende) ondernemers. Ook voor bestaande bv’s kunnen de nieuwe regels relevant zijn.
Bij een besloten vennootschap is niet de ondernemer, maar de bv in de meeste gevallen aansprakelijk voor eventuele schulden van het bedrijf. De directie en de andere aandeelhouder(s) zijn alleen aansprakelijk voor het bedrag dat zij in het bedrijf hebben geïnvesteerd. Daarmee kan de bv interessant zijn voor ondernemers. Andere redenen om voor een bv te kiezen kunnen zijn:
- de vennootschapsbelasting (vooral bij hogere bedrijfswinst biedt het tarief hiervan een voordeel ten opzichte van de inkomstenbelasting voor een eenmanszaak);
- eenvoudige bedrijfsoverdracht (namelijk door verkoop van de aandelen).
Regels bv eenvoudiger en flexibeler
Sinds 1 oktober 2012 is het eenvoudiger en goedkoper om een bv op te richten. Ook hebben ondernemers straks meer vrijheid bij de inrichting van hun bv. Het bv-recht is dus flexibeler geworden. De veranderingen in het kort:
- Geen minimum(start)kapitaal van €18.000 meer nodig;
- De verplichte bankverklaring en de verplichte accountantsverklaring zijn vervallen
- Meer vrijheid om de statuten in te richten naar de wensen van de ondernemer. De enige verplichte informatie die in de statuten moet staan is: naam, vestigingsplaats, doel van de bv, het aandelenkapitaal en een regeling voor directeuren en/of commissarissen die plotseling (door ziekte of schorsing bijvoorbeeld) wegvallen. Van deze wettelijke minimumeisen mag niet worden afgeweken;
- De bv mag aandelen uitgeven zonder stemrecht of zonder recht op een winstuitkering (dividend). Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij uitgifte van aandelen aan werknemers, familieleden of financiers;
- Aandeelhouders kunnen besluiten nemen buiten de algemene vergadering om. Op die manier kan de bv sneller handelen, zeker als er maar één directeur-grootaandeelhouder is;
- De aandeelhouders van de bv mogen buiten Nederland vergaderen;
- De bv mag ervoor kiezen de overdracht van aandelen te beperken, maar dat hoeft niet. Tot 1 oktober 2012 golden beperkingen bij verkoop van aandelen. Deze moesten eerst worden aangeboden aan de andere aandeelhouders. Deze zogeheten wettelijke blokkeringsregeling is nu afgeschaft.